11 de febrer, 2016

Premi d'honor de les Lletres Catalanes

Maria Antònia Oliver s'ha endut el premi, aquest any.

Jo formava part d'un grup, iniciat per Júlia Costa, al facebook, al seu blog i en un altre blog que havia obert la Júlia, per reivindicar aquest premi de l'Òmnium Cultural, per a l'estimada escriptora Olga Xirinacs, injustament oblidada, després d'haver-ho guanyat tot, a Catalunya.

No ha pogut ser, no aquest any. Però els que la reivindiquem, no perdem la fe.

Xirinacs ha estat escollida Poeta del Dia de la Poesia. I aquest fet ens alegra molt, als que la coneixem. (Mai no coneixem ni a la persona que tenim al costat, però ja m'enteneu). La coneixem no solament a través de la seva obra, sinó també a través del que ella mateixa ens explica, quan ens obre la finestra del seu blog, amable, oberta i cordial, sempre cordial, sempre generosa, sempre a punt d'ajudar, en temes literaris, i n'estic segura, en temes diversos que ara no vénen al cas.

Dit això, penso que ja era hora que Òmnium premiés una altra dona, ja tocava! I que no se'n torni a oblidar!

Maria Antònia Oliver, autora mallorquina, concretament de Manacor, té una extensa obra i va formar part en el seu dia, del col·lectiu Ofèlia Dracs.  Segons l'editor del col·lectiu Cornèlia Abril, del que sabeu que formo part, Cornèlia i Ofèlia seríem cunyades (broma que és tot un honor pe la Cornèlia, que tot just acaba de néixer).

Jo només li he llegit dues obres: "Crineres de foc" i "Joana E.", però em posaré les piles (al menys, els premis que serveixin per alguna cosa; en el meu cas, serviran perquè intenti conèixer una mica més aquesta autora).

Vaig conèixer M.Antònia Oliver el dissabte, 12 de febrer de 2011, a Vallderroures. Ho recordo perfectament, perquè vam fer la presentació del llibre col·lectiu "Un riu de crims", publicat per un editor que hores d'ara està desaparegut, junt amb la seva editorial, però que en el seu moment va tenir força èxit! Dec ser dona de col·lectius, jo!... Vint-i-quatre autors vam escriure relats i microrelats, que van formar aquest llibre de què us parlo. La Maria Antònia Oliver era l'autora convidada i va fer una dissertació, seguida d'un debat interessantíssim, sobre el gènere negre.

Maria Antònia Oliver, Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.

Olga Xirinacs, Poeta del Dia de la Poesia.

Felicitacions efusives a ambdues autores!


9 comentaris:

Júlia ha dit...

Més enllà de premis i escriptores: El cas dels editors desapareguts i les editorials oblidades que potser mai no van existir és digne d'una novel·la negra, he, he.

Montse ha dit...

I taaaant!, Júlia!!!

Anònim ha dit...

I cap premi per mi? oh...

Cornèlia Abril ha dit...

pons007, per tu el premi a la fidelitat!

Que jo sóc com els ulls del Guadiana, ara hi sóc, ara no hi sóc, i tu, tanmateix, tens l paciència d'anar entrant al meu blog i d'anar comentant! Això mereix un premi!

Cornèlia Abril ha dit...

uuuuuui, pons007, la que parlava era la Montse, però se li ha colat l'ànima de la Cornèlia... tchts,tchts...

Oliva ha dit...

UN GRAN DIA PER LES DONES,DUES,EXTRAORDINARIES PER CERT,HAN SIGUT PREMIADES...QUE SEGUEIXI LA "RACHA"¡¡¡

Elfreelang ha dit...

doncs em sumo a les felicitacions ! també m'hagués agradat que el premi fos per l'Olga però sense desmerèixer la Maria Antònia

Montse ha dit...

Les dones al poder, Oliva ;)

Montse ha dit...

Som molts, els que pensem així, Elfree, l'Olga se'l mereixia, la M.Antònia, també.